GANT, ontstaan en succes
Het verhaal van GANT begint in 1949. In het begin maakte het merk alleen overhemden. Die waren zo mooi, dat ze onmiddellijk succes hadden. De oprichter van het merk was Berl Gantmacher, die in 1907 de oversteek van Europa naar New York waagde. De American Dream werd werkelijkheid voor hem en zijn zonen Marty en Elliot. Zij moedigden hun vader aan en werden later zelf ook actief in het bedrijf. De overhemden vielen in de smaak aan de nabijgelegen Yale universiteit, en er ontstond een stijl die bekend is als de stijl van de oostkust. In de jaren zeventig begon GANT met het maken van sportieve kleding. Vandaag de dag biedt het merk een complete kledinglijn voor dames, heren en kinderen, en daarnaast accessoires zoals parfum.
GANT, altijd een stap vooruit
Wat de overhemden van GANT naast de kwaliteit zo anders maakte, was het kleurgebruik. Dat was in die tijd ongehoord. Vandaag de dag lijkt het wel alsof alles al gezegd en gedaan is, maar toch is GANT nog altijd een stapje voor als het om mode gaat. GANT staat voor traditie, maar die moet wel op een goede manier passen in het hedendaagse leven. Daarom zijn altijd kleine of grotere aanpassingen noodzakelijk. Nieuw materiaal voor een poloshirt bijvoorbeeld. Op het eerste gezicht is het nog steeds de vertrouwde klassieker, maar wie beter kijkt, ziet een kledingstuk met karakter. Het gaat juist om de details.
Stijlvol en speels
Ook de dameskleding van GANT is gebaseerd op traditie, maar dat niet alleen. Het merk neemt een klassiek concept, bijvoorbeeld een blazer, en laat daar zijn creatieve designers op los. Daarna is het nog steeds een blazer met alle kenmerken en details die daarbij horen,maar tegelijk een persoonlijk kledingstuk: de pasvorm is veranderd, waardoor het ineens ook een modieus jasje is. Enkele details zijn aangepast, want stijl betekent juist aandacht voor details. Het betekent zelf nadenken. Traditie is leuk, maar uiteindelijk zijn we allemaal individuen. Veeleisend als het om kleding gaat, dat wel. Dat is de filosofie van GANT.